Bij het zoeken naar de juiste manier om een administratie op te zetten komen er heel wat aspecten bij kijken die van invloed kunnen zijn op de uiteindelijke keuze die gemaakt zal worden. Het opzetten en bijhouden van een administratie is voor elke onderneming verplicht en daarom is het ook van belang dat bij het starten van een bedrijf voldoende aandacht wordt besteed aan het opzetten van de administratie.
Bij het opzetten van een administratie zijn een aantal zaken van belang waarmee rekening gehouden kan worden. Zo zal eerst de beslissing moeten worden genomen of de ondernemer zelf de gehele administratie zal gaan voeren of dit gedeeltelijk zal uitbesteden aan bijvoorbeeld een administratiekantoor. Verder zal er bekeken moeten worden van welke mogelijkheid gebruik gemaakt kan worden bij het opzetten en bijhouden van een administratie. Zoals de mogelijkheid gebruik te maken van een software of een online administratie programma. Het aanbod van software pakketten waarmee het opzetten van de administratie eenvoudig te realiseren is en het aanbod van online leveranciers is groot, dat er een passende oplossing voor elke bedrijfsadministratie gevonden kan worden.
Hieronder zullen een aantal mogelijkheden en aandachtspunten met betrekking tot het opzetten van een administratie nader worden toegelicht, zodat de opties inzichtelijk worden.